Test GSP1101

03.11.2008 15:53

 časopis Muzikus

2008/02 

 Autor:

Slávek Šámal

 

Když se mi po krátké době Muzikus ozval s tím, jestli bych nechtěl napsat recenzi na GSP1101, docela jsem zajásal. No ovšemže chtěl! Po dlouhé době jsem v reklamních sloganech ucítil něco, co mne skutečně přitahovalo: "Nedotýkejte se mého tónu."

Ano. Mnozí z vás možná tuší, kam směřuji. Mnozí z vás hrají přes drahé lampové zesilovače a rackové sestavy, mají zvuk, který je jejich, osobitý, určující. A pokud by chtěli připojit efektový procesor, tak jedině za předpokladu, že se jejich tón nezmění. Což o to - efektových procesorů, které se dají dobře použít do efektové smyčky za lampový pre-amp, je docela dost a některé z nich skutečně originální signál nechávají takřka nedotčen, ale všechny mé pokusy se zapojením celých procesorů nebo jejich části před předzesilovač končily povšechně stejně: ovlivněním signálu, ztrátou dynamiky, nárůstem šumu a brumu... A nyní přichází DigiTech s dvouprocesorovým 1U efektovým procesorem, u kterého vás okamžitě praští do nosu jasné heslo výrobce: necháme váš zvuk nedotčený, nebudeme vám ho měnit tak, jako jiné pre-ampy/procesory.

Jak se to podle mých měřítek DigiTechu povedlo, to se samozřejmě dozvíte, ale nejprve si přeci jenom musíme projít pár základních údajů.

Pro jistotu dodávám: V tomto testu nepůjde ani tak o to, vypsat všechny typy efektů (jsou tam a je jich hodně) a knoflíků, naprosto cíleně směřuji tento test na existující a potenciální uživatele lampových zesilovačů, kteří hledají procesor, který si bude s jejich lampovými zesilovači rozumět, pro všechny ty uživatele Intellifexů, G-Forců, řady rolandů a dalších oblíbených procesorů.

Nuly a jedničky, co lezou z bedničky

GSP1101 je digitální procesor s kvalitními vstupními a výstupními převodníky 24 bitů/44,1 kHz, obsahuje dvě DSP jednotky Audio DNA2. Celkově obsahuje sto dvacet efektů (napočítal jsem ve specifikaci na www stránkách třicet pět simulací zesilovačů, dvacet dva simulací reproboxů, třicet šest modulačních a prostorových efektů, dvacet tři "krabičkových" efektů (kompresor, wah, zkreslení...), což sice dává v součtu jenom sto šestnáct, ale podle DigiTechu je bypass také efekt a uvádí ho jak u zesilovačů, tak i u boxů, to je tedy sto osmnáct, ty dva chybějící by mohly být bypassy zbývajících dvou bloků efektů, a jsme na sto dvaceti. Je to krásná ukázka, jak si máte počítat třeba výplatu, ale o počet zde až tak nejde - je jich naprosto dostatečně.

Přístroj můžete ovládat díky přehlednému LCD a LED, na zadní straně ale kromě vstupních a výstupních konektorů (včetně XLR), důležitých konektorů efektové smyčky, nožních pedálů a MIDI naleznete také USB konektor, který vám umožní rychleji editovat parametry z počítače, a je možné ho použít i jako audio vstup/výstup při nahrávání do počítače.

Jak je u zařízení, která by měla být používána profesionálně, zvykem, je síťový zdroj vestavěný a nemusíte se starat o další objemnou a nepraktickou krabici napáječe (o spolehlivosti nemluvě).

GSP1101 je blokově rozdělen na dvě části: první se stará o simulace krabiček a zesilovačů, druhý o dozvukové a modulační efekty. Bloky rozděluje efektová smyčka.

GSP1101 díky ní může pracovat nejen samostatně ve spojení s kombem nebo koncovým zesilovačem či mixážním pultem, ale také umožňuje využít z procesoru pouze sekce dozvukových a modulačních efektů a tuto část zapojit do efektové smyčky zesilovače. V tom případě vynecháte krabičkové efekty, amp modeling, šumovou bránu i ekvalizér. Blok s těmito efekty ale můžete zapojit před vstup do předzesilovače - a to je to, o čem jsem psal v úvodu. Budete mít v tomto případě jak digitální efekty, tak simulace podlahových efektů (krabiček), tak i typický zvuk vašeho zesilovače a vynecháte simulace zesilovačů a reproboxů. Předzesilovačem v efektové smyčce můžete nahradit interní simulace jen v některých zvucích, ale efektovou smyčku můžeme zapojit také tak, že celý blok simulací zesilovačů můžeme vypnout a používat výhradně externí pre-amp. To by se dalo využít pro zkoušení, kdy jednou změnou v menu vypneme všechny interní simulace zesilovačů, na zkoušce budeme hrát přes lampy a doma si zase zapneme interní simulace a rázem je máme ve všech svých používaných presetech, které tak mají zcela stejné nastavení jako ve zkušebně nebo na scéně. Zdá se mi to být velmi dobrou vlastností.

Dominance a subdominance

U některých digitálních efektů je ovládání natolik nepřehledné, že uživatel spíše podléhá diktátu ze strany výrobce. U GSP1101 jsem tento pocit neměl. Dobře přehledný a dobře podsvícený LCD ve spolupráci s docela dobře navrženou logikou ovládání nevyžaduje členství v Mense pro obsluhu. Snadno projdete menu k parametrům, které chcete ovládat. Když jsem zjišťoval, jestli tento dojem nemám jenom já, tak jsem narazil na uživatele, kteří tvrdí, že vlastně návod vůbec nemuseli otvírat. Rozbalování menu je takové "počítačové" - každý uživatel, který si umí představit například menu v kancelářském programu, už umí ovládat GSP1101. Když jsem u ovládání počítače: uvítal bych možnost kopírování nastavení efektů, abych třeba chorus nemusel nastavovat vždy znovu. Stačilo by: volba efektu - kopíruj do presetu číslo... V diskuzích jsem také nalezl shodný názor na absenci tlačítka Tap tempo, kterým by se dala okamžitě nastavovat délka zpoždění z čelního panelu. Nicméně ovládání je celkově jednoduché, počet parametrů omezen na rozumnou míru, takže nastavení nebude činit problémy ani nezkušeným.

GSP1101 po zapnutí načte poslední preset, zvolený před vypnutím, ale nepamatuje si neuložené změny. Škoda, že tuto vlastnost najdete u kytarových procesorů tak zřídka...

Hrábněte do strun!

Kvalitní zvuk je to nejpodstatnější, co od přístroje chceme. Samotný počet efektů sice nezaručuje kvalitu, ale musím ocenit, že velký počet z nich docela mému uchu lahodil. Líbily se mi hally, včetně modelů Lexicon, po létech, kdy se mi chorus ze starých digitechů snažil příliš prosadit na úkor původního signálu, je zde nový příjemný chorus. Zlepšení je samozřejmě mnoho. Bezešvé přepínaní presetů, kvůli kterému se starší rackové procesory DigiTech musely osazovat další procesorovou deskou (novější jí už měly) je tady vyřešeno elegantně, včetně možnosti si tuto možnost v presetu nastavit individuálně. Čas, po který budou znít dozvuky a echa starého zvuku do nového, je nastavitelný.

Simulace zesilovačů jsou prostě simulace - amp-modeling má vždy svůj zvuk, je otázkou, jestli vám vyhovuje, ale jak některé čistější lampové zvuky, tak i simulace marshallů se mi docela líbily. Upozorňuji, že pouze na začátku testování jsem hrál pouze do mixu, většinu testů jsem měl vypnuté simulace reproboxů a hrál do lampového zesilovače těsně pod limitací, který jsem klasicky snímal a poslouchal sejmutý ze studiových monitorů (zejména abych mohl porovnat rozdíly mezi hrou přímo přes simulace a při různém zapojení lampových předzesilovačů). Docela dobře si se simulací marshallů rozumělo i předřazení další krabičky, kterážto kombinace ne vždy v modelingovém světě přinese nějaké ovoce. Zatvrzelí puristé mohou právem vyčítat měkčí basy a další neduhy oproti skutečnému lampáči, ale celková kvalita simulace je dobrá a velmi dobře pro nahrávky i živá vystoupení použitelná.
Jedním ze základních parametrů procesorů pro kytaristy je zpoždění signálu při jeho průchodu procesorem. Neměřil jsem ho, ale zkoušel jsem dost procesorů, kde bylo nepříjemné, jak tón jde kousek za vámi... GSP1101 je v tomto parametru velmi dobrý.

Další parametry raději vynechejme, protože místa je málo a my musíme jít na nejdůležitější bod:

Symbióza s lampovým (před)zesilovačem

Toto je skutečně něco, o čem stojí konečně za to psát: konečně se někdo pokusil udělat procesor tak, aby šel použít před i za lampový předzesilovač. Zapojil jsem do efektové smyčky GSP lampový předzesilovač, za GSP lampový konec, našel jeden preset s tube screamerem a marshallem, vypnul simulaci zesilovače a - ono to skutečně hraje tak, že na to vydržím hrát a líbí se mi to! Při velkém zkreslení samozřejmě cítíte nárůst šumu i bez zapnutého zkreslovače, tím procesorem to prostě projít musí, ale je to přijatelná úroveň pro většinu aplikací (i studio). Šumová brána se u zkreslených zvuků docela hodí - můžete ji tlumit signál ještě před vstupem do externího preampu. Nastavení na simulovaných krabičkách je potřeba podle mne udělat trochu jinak než při předřazení originálu, ale je to plus mínus dobře nastavitelné. Při čistých zvucích, čistém nebo lehce crunch lampovém pre-ampu a předřazeném kompresoru ale jasně vyhrála předřazená skutečná krabička nad předřazeným GSP se zapnutým kompresorem. Zvuk ztratil něco z dynamiky, se skutečnou krabičkou to bylo lepší... Můžete předřadit i kvákadlo na začátek řetězce. Nejvíce jsem se těšil na test simulovaného tube screamera do mého lampového pre-ampu - ano, našel jsem tam takový zvuk, přes který byla radost hrát. Udělal jsem si i řadu porovnávacích nahrávek s použitím interních simulací zesilovačů a externích zesilovačů. Vždy jsem používal ještě lampový zesilovač, takže i zvuk simulací byl tím upraven. Mohu říci, že i když byl zvuk ze simulací dobrý, propojení s externím pre-ampem tomu dalo přeci jen další rozměr a kvalita byla výborná.

Tak, a teď mudrujte!

Zaměřil jsem se v testu na spojení tohoto procesoru s lampami. Přes pár výtek, které v předchozích řádcích zazněly, jsem příjemně překvapen. Pro mne tímto procesorem vstal DigiTech z mrtvých, jelikož jeho multiefektové směrování po ukončení produkce GSP2120 mi vůbec nevyhovovalo. Ano - i přes přeci jen určité ovlivnění signálu je to pro mne první procesor, který bych mohl používat v tomto režimu integrace s lampovým předzesilovačem. Záměrně nedělám výčet efektů, nezmiňuji USB propojení a další klady - to není pro mne tak zásadní. DigiTech pro mne vyslal jasný signál, že se chce opět vrátit do racků náročných kytaristů, a nejenom že vyslal signál, ale dokonce i do mne zasel semínko zájmu o vlastnictví.

Možná ale zklamu zájemce o poslech z přiloženého CD - vzhledem k tomu, že největší radost mi GSP1101 udělal při spojení s lampovými zesilovači, připadalo mi lepší raději nedělat samotnou nahrávku procesoru - zbytečně bych ho tím degradoval. Jeho největší sílu vidím ve spojeni s dalším vybavením, rukama a hlavou kytaristů, kteří hledají nový procesor do svého lampového systému. A při této nahrávce by bylo otázkou, jestli by byl plně slyšet vliv GSP1101, protože ten se přeci vašeho zvuku nemá dotýkat.

 

Share |

Vyhledávání

     

----------------------------

 

© 2009 Photogalery Product By Feky : Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode